loading...
sports medicine،طب ورزشی،بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی
omid بازدید : 155 سه شنبه 23 مهر 1392 نظرات (0)

 

دیستونی به معنی انقباض کوتاه یا طولانی یک یا گروهی از عضلات است که منجر به تغییر وضعیت غیر طبیعی یک عضو می شود .

دیستونی علل متعددی از جمله دارویی، عروقی، ارثی و ... دارد و به انواع مختلفی طبقه بندی می شود که موضوع بحث ما نمی باشد. دیستونی گردنی به انواع دیستونی فوکال یا سگمنتال طبقه بندی می شود. اگر انقباض عضلات منجر به حرکت گردن به یک طرف و کمی به عقب شود به آن تورتیکولی، اگر منجر به حرکت سر به عقب شود رتروکولی و اگر منجر به حرکت سر و گردن به جلو شود به آن آنتروکولی می گویند. از دیستونی های کانونی دیگر می توان به بلفارواسپاسم و دیستونی اروماندیبولر اشاره کرد، ولی شایع ترین نوع دیستونی کانونی تورتیکولی است. این بیماری معمولاً از اوایل تا اواسط میانسالی شروع می شود و در بعضی از ارگانها شایع تر است. علت بیماری به درستی مشخص نیست ولی عده ای آن را ژنتیکی می دانند، زیرا در فرم ارثی دیستونی که به آن DytI گفته می شود، مواردی از دیستونی کانونی دیده شده است و در بعضی از افرادی که مبتلا به دیستونی کانونی می باشند موتاسیون در ژن DytI دیده شده است.

 

omid بازدید : 98 سه شنبه 16 مهر 1392 نظرات (0)

پوکی استخوان و ورزش

 


پوکی استخوان یا استئوپروز یک بیماری سیستمیک و خاموش است که با تخریب و کاهش تراکم استخوان مشخص می شود و در نهایت باعث تغییر شکل و شکستگی استخوان می شود و یکی از علل مهم ناتوانی در زنان است.

omid بازدید : 376 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

 

رابطه بين ناهنجاري زانوي پرانتزي با عملكرد و قدرت اندام تحتاني در فوتبالیست های نوجوان

Malihe Hadadnezhad, Amir Letafatkar, ملیحه حدادنژاد, امیر لطافت کار

چکیده


مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ناهنجاری زانوی پرانتزی با عملكرد و قدرت اندام تحتاني در فوتبالیست­های نوجوان بود.

مواد و روش­ها: برای انجام اين تحقيق 60 فوتباليست نوجوان با میانگین سنی78/0 ±2/15 سال، میانگین وزنی39/3±9/58 کیلوگرم و میانگین قد21/6±166 سانتی­متر انتخاب شدند. براي ارزيابي وضعيت بدني آزمودني­ها از روش كندال و خط شاقول استفاده شد. ناهنجاري زانوي پرانتزي با استفاده از كوليس اندازه­گيري و ثبت شد. همچنین براي بررسي قدرت و عملکرد اندام تحتانی آزمودني­ها از آزمون اسكوات روي يك پا و بدست آوردن حداكثر فاصله، بيشترين فاصله بدست آمده از لي­لي روي يك پا، انجام سه لي­لي متوالي روي يك پا و بدست­آوردن بيشترين فاصله، پرش عمودي و آزمون­تي استفاده شد. برای بررسی اختلاف آزمون­ها در دو گروه تحقیقی از تی­مستقل استفاده شد.

نتایج: با توجه به نتایج بدست آمده از تحقيق حاضر، اختلاف معنی­داری بین دوگروه در اجرای آزمون­ها یافت نشد[پرش عمودی(P=0.005)، اسكوات روي يك پا و بدست آوردن حداكثر فاصله(P=0.019)، بيشترين فاصله بدست آمده از لي­لي روي يك پا (P=0.011)، انجام سه لي­لي متوالي روي يك پا و بدست آوردن بيشترين فاصله (P=0.008) و آزمون تي (P=0.003)].

بحث و نتیجه­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق نتیجه­گیری می­شود وضعيت بدني در متغيرهاي اجرا در فوتباليست­ها تاثیرگذار بوده و ناهنجاري زانوي پرانتزي مي­تواند باعث تضعيف اجرا گردد.

واژگان­کلیدی: آمادگی جسمانی، آمادگی حرکتی، فوتبال، فوتباليست­های نوجوان، ناهنجاری زانوي پرانتزي يا ضربدري.

 

برای دانلود کامل مقاله کلیک کنید

 

omid بازدید : 806 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

تأثیر هشت هفته تمرين با توپ فیزیوبال بر اصلاح کیفوز پشتی، تعادل و كيفيت زندگي مردان مبتلا به مصرف مواد مخدر پس از ترك اعتیاد

 

Aliasghar Kazemi, Reza Mahdavinejad, Gholamali Ghasemi, Morteza Sadeghi, علی اصغر کاظمی, رضا مهدوی نژاد, غلامعلی قاسمی, مرتضی صادقی

 

 

چکیده


مقدمه: ورزش و فعالیت بدنی این پتانسیل را دارند که باعث بهبود و پیشرفت سلامتی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر شوند. بنابراین هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر هشت هفته تمرين با توپ فیزیوبال بر اصلاح کیفوز پشتی، تعادل (ایستا و پویا) و كيفيت زندگي مردان مبتلا به مصرف مواد مخدر پس از ترك اعتیاد بود.

مواد و روش‌ها: تعداد 30 مرد مبتلا به مصرف مواد مخدر با محدوده سني 20 تا 40 سال که دو ماه از ترک اعتیاد آنان گذشته بود و دارای عارضه افزایش کیفوز پشتی بودند، به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و پس از اخذ رضایت‌نامه به طور تصادفي در دو گروه تجربی (تمرینی) و شاهد قرار داده شدند. زاویه کيفوز آزمودنی‌ها به وسیله خط‌کش منعطف، تعادل پویا توسط آزمون ستاره (Star excursion balance test یا SEBT)، تعادل ایستا با آزمون Romberg و کیفیت زندگی با استفاده از فرم کوتاه پرسش‌نامه کیفیت زندگی (SF-36) اندازه‌گيري گرديد. آزمودنی‌ها به مدت 8 هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 تا 90 دقیقه تمرينات منتخب را تحت نظر متخصص حرکات اصلاحی و درمانی انجام دادند. جهت تحليل داده‌ها از روش آماري ANOVA براي داده‌هاي تکراري در سطح معنی‌داری 05/0 ≥ P استفاده گردید.

يافته‌ها: تغييرات و تعامل در هر سه متغیر تعادل و کیفیت زندگی، در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون در گروه تمرینی معنی‌دار بود (05/0 > P). بدین معنی که تمرینات اعمال شده دارای تأثیر مثبتی بوده است. همچنین تفاوت‌های بين گروهي در تمامی متغيرهای تحقيق معنی‌دار نبود (05/0 < P).

نتيجه‌گيري: به نظر مي‌رسد برنامه تمرینی با توپ فیزیوبال برای بهبود ناهنجاری کیفوز پشتی، افزایش تعادل و کیفیت زندگی افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر در حال ترک مفید است و می‌تواند به عنوان یک روش درمان غیر دارویی در بازتوانی این افراد مؤثر واقع شده و توسط مراکز ترک اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد.

کليد واژه‌ها: اعتیاد،توپفیزیوبال،کیفوز، تعادل،کيفيتزندگي

 

برای دانلود کامل مقاله کلیک کنید

omid بازدید : 59 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)

 در تمامی مطالعات انجام شده ، شایعترین آسیب های ناشی از ورزشهای رزمی در اندامها به صورت خونمردگی ، پیچ خوردگی و کشیدگی بوده اند. آسیب های ارتو پدیک ناشی از ضربه های مستقیم ، تکرار زیاد حرکات و مانورهای بالستیک و چرخشی می باشند. موارد شدید آسیب مثل پارگی احشاء ، فلج و ضرببه مغزی هم مشاهده شده اند.

 


شایعترین آسیب های ناحیه سرو گردن در ورزشهای رزمی عبارتند از :


پارگی ها ، خونریزی از بینی ، هماتوم دور چشم از جمله این موارد هستند. خراشیدگی قرنیه در اثر برخورد ناخن انگشتان رخ می دهد. ضربه به مغز در اثر ضربات بلند و یا چرخشی ایجاد می شود. اگر ورزشکار ناک اوت شد . باید تشخیص آسیب ستون فقرات گردنی را مد نظر داشت .


آیا استفاده از وسیله محافظتی سر تضمین کننده جلوگیری از آسب ها ی فوق است ؟


این پوشش ها جلوی بسیاری از صدمات به بافت نرم صورت ( یعنی پارگی ،بریدگی و آسیب به بافت نرم گوش و جمجمه ) را میگیرند. اما متاسفانه بر ععکس عقیده بسیاری از افراد ، برای جلوگیری از آسیب های مغزی مناسب نیستند.



omid بازدید : 54 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)
 
 

آسم ناشي از ورزش
 
یکی از انواع آسم، آسم ناشی از ورزش است که با افزایش فعالیت جسمانی ایجاد می‌شود تا کنون علت آسم ناشی از ورزش به درستی شناخته نشده است. و بهترین دلیل برای آن، آزاد شدن مواد تنگ کننده برونشی و ریوی است که باعث بروز آسم ورزشی یا EIA می‌شود. آیا افراد مبتلا به آسم قادر به انجام ورزش هستند؟ بیماران مبتلا به آسم باید فعالیت‌های ورزشی و بدنی خود را با رعایت اقدامات پیشگیرانه حفظ کنند و چنانچه حین ورزش سنگین حمله حاد آسم رخ دهد بیمار باید سریعاً نشسته و استراحت کند و مقدار اندکی آب گرم نوشیده و از گشادکننده‌های استنشاقی ( که همیشه باید همواره داشته باشد) استفاده کند. ارزش و اهمیت تمرینهای ورزشی جوانان و کودکانی که پس از فعالیت‌های ورزشی آسم ورزشی را تجربه می‌کنند ممکن است از فعالیتهای شدید پرهیز کنند و بدین علت این کودکان ممکن است دارای ۱ـ آمادگی بدنی پائین‌تر ۲ـ شکل جسمانی ضعیف ۳ـ بد شکلی قفسه سینه ۴ـ فقدان مهارتهای حرکتی باشند
omid بازدید : 120 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)

دانلود ویدیو جهت تشخیص آسیب زانو

تست کشویی قدامی

Anterior drawer test

 

دانلود ویدیو جهت تشخیص آسیب رباط صلیبی قدامی ACL با لینک مستقیم

برای دانلود به ادامه مطلب بروید.

omid بازدید : 89 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)


مقدمه: پنجه غازي به منطقه اي در پروگزيمال تيبيا در قسمت آنترو مديال گفته مي شود كه محل اتصال تاندون سه عضله سارتوريوس، گراسيليس و سمي تاندينوزوس مي باشد. از لحاظ باليني دردهاي اين منطقه به بورسيت پنجه غازي مرتبط مي گردد. علايم و نشانه هاي آن شامل درد لوكاليزه، حساسيت و تورم در اين ناحيه است. از جمله ريسك فاكتورهاي شايع موثر در ايجاد بورسيت پنجه غازي به چاقي، استئو آرتريت و راه رفتن غير طبيعي ميتوان اشاره نمود.

روشهاي رايج براي درمان بورسيت پنجه غازي شامل تزريق موضعي نوعي كورتون طولاني اثر در ناحيه بورس پنجه غازي و يا استفاده از يك مسكن ضد التهابي غير استروئيدي، ماساژ و روشهاي فيزيوتراپي مي باشد ( درمان هاي نگهدارنده). به ندرت در درمان اين ضايعه به جراحي نياز مي شود.

omid بازدید : 249 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)
این سندرم یک مشکل شایع در ناحیه ای از مچ دست است که در ارتباط با عوامل مختلفی ایجاد می گردد.شکستگی ها،دررفتگی ها،تومورها،برخی از بیماری ها(مثلا دیابت یا اختلالات تیروئید) و انجام فعالیت های تکراری در ناحیه مچ دست،از مواردی هستند که باعث درگیری عصب مدین در قسمت خاصی از مچ دست می گردند.سندرم تونل مچ دستي(carpal tunnel syndrome)،بيماري رنج‌آور و ناتوان كننده‌اي است كه در اثر افزايش فشار داخل كانال مچ دستي ايجاد شده و در نتيجه آسيب به عصبي كه از داخل كانال رد ميشود (عصب مديان ) رخ ميدهد.اگر به هر علتی از جمله استفاده بيش از حد از مچ دست،فشار کانال ناحیه مچ افزايش يابد،منجر به كاهش خون رساني به عصب در اثر تنگي عروق شده و مجموعه‌اي ازعلائم و نشانه‌ها را پديد مي آورد كه مشخص كننده سندرم کانال مچ دستی(CTS)است.

تصویر ذیل:

اين سندرم در افراديكه از دستهايشان استفاده زيادي بعمل مي آورند بيشتر ديده ميشود بعنوان مثال جانبازاني كه دچار قطع نخاع پشتي يا كمري هستند و يا بعلت قطع اندامهاي تحتاني شان نياز به استفاده بيش از حد از دستها جهت حركات جابجائي و انتقالي دارند بطور شايعي دچار سندرم ميشوند.

omid بازدید : 82 جمعه 12 مهر 1392 نظرات (0)
آسیب‌های تاندونی
Tendon injuried
معمولاً عضله توسط تاندون به استخوان چسبیده و آثار انقباضی آن از این طریق (تاندون) منتقل می‌شود. عضله فقط هنگام انقباض ایجاد نیرو کرده و این انقباض باعث اثرات کششی روی تاندون می گردد. تاندون‌ها خیلی محکم بوده و از نیروی کششی معادل 50 الی 100 نیوتن بر میلی متر مربع برخوردارند. در مقابل نیروی کششی استقامت دارند ، ولی در مقابل نیروی برشی مقاومت کمتری داشته و در مقابل نیروی فشاری استقامت خیلی کمتری دارد.
تاندون به طور عمده از کلاژن که مقاومت مکانیکی زیادی دارد و الاستین که خاصیت انعطاف پذیری دارد، تشکیل شده است.
در حالت استراحت ساختمان داخلی تاندون به صوت متموج و پرچین و شکن دیده می‌شود ، ولی چنانچه تخت کشش قرار گرفته و 4درصد به طول آن اضافه شود این حالت موج‌دار از بین رفته و بافت کلاژن تحت کشش قرار می‌گیرد. کشیدگی تاندون:
درکشیدگی 4 الی 8 درصد ارتباطات بین فیبرهای کلاژن از هم گسیخته شده و فیبرهای کلاژن از روی یکدیگر لغزیده می‌شوند.
پارگی تاندون:
چنانچه این کشیدگی از 8 الی 10 درصد بیشتر شود، تاندون شروع به پارگی نموده و فیبرهای ضعیف‌تر پاره می‌شوند.
درباره ما
sports medicine،طب ورزشی،بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 164
  • بازدید ماه : 286
  • بازدید سال : 503
  • بازدید کلی : 11,165